Õhtu Jumalateenistus. Suur Paast. Risti kummardamine

22.03.2025. pühapäeva õhtul, Kaasani kirikus toimus õhtune Jumalateenistus välja viimise ristiga.
Kauakohane puu kummardamine oli seotud Konstantinopoli lõpu I aastatuhande ettevalmistusega ristimiseks. Eelmisel, 2. suure paastu pühapäeval kuulutati Püha Sofia kirikus välja registreerimine ristimiseks või laste ristimiseks. 3. pühapäeval viidi Ristipuud keisri aaretekojast Püha Sofia kirikusse ja nädalal toimus kummardamine – samal ajal toimus pühendamine õpetatavaiks (st ristimiseks valmistuvad): teisipäeval ja kolmapäeval meeste ja poiste jaoks, neljapäeval ja reedel naiste ja tüdrukute jaoks. Pühakojale puutumine pidi kaitsma õpetatavaid kuradi kiusatusest, mis ristimise eel võivad olla ägedad (pole ime, et sel perioodil loeti mitmeid eksortsisme – keeldu satana poolt kahjustamast õpetatavaid; need on jäänud meie Liturgia raamatutesse tänapäevani).
Alates sellest hetkest muutus ristimisvalmistus intensiivsemaks, mida on märgatud ka jumalateenistuses – kuni tänapäevani, enne pühitsetud liturgiatel (ja varem: kõigil liturgiatel, välja arvatud) lisatakse Krestopoklonni kolmapäevast alates ektineesia ja palve nendele, kes valmistuvad püha Valgustuse (st ristimise) jaoks. Rist, mis pandi paastu keskele, sai sümboliks sellele, mille poole kogu paast on suunatud – Kristuse kannatuste kummardamiseks ja lihavõttete tähistamiseks. Pole ime, et Krestopoklonni nädalal teenistuses on mitte ainult kannatlikud, vaid ka lihavõttete varjundid (näiteks kanon hommiku peal kirjutatakse Pascha kanoni irmoside meloodial). Kui keegi võib-olla väsis paastu vaevast neljakümnenda päeva paiku, siis Kristuse Risti vaatepilt ja kummardamine peaksid tugevdama ja andma uusi jõude järgmise paastuperioodi ülesandeks. Pildil on Limburgi ristimisrelikviaar: oletatavasti sama Konstantinopoli reliikviaar Ristipuuga, mida viidi Püha Sofia kirikusse (see viidi ristisõdijate poolt pärast linna röövimist).
